Spinnere

Spinnere - Min slukboks

Den fiskeren som ikke vet hva en spinner er, bør snarest lære seg det. Det er muligens det mest populære agnet for bruk på sluk/lettspinn utstyr. Spinnere har vært et fast innslag i de fleste slukbokser i lang tid. En spinner er en "sluk" med en slank, avlang kropp. Rundt fronten av kroppen er det festet et blad som spinner rundt kroppen når den får fart i vannet, derav navnet.
Spinnere er i utgangspunktet ikke ment å skulle imitere noe levende i vannet, de skal bare lokke til seg fisken ved å lage mye leven i vannet. Bladet på spinneren kan ofte sees på lang avstand, og den lager i tillegg en lyd som ofte kan provosere fisken til å bite.
I Norge er de mest populære produsentene av spinnere Abu, Blue Fox, Panther Martin, Myrans og Mepps.


Spinnere kan brukes i de fleste situasjoner du kommer opp i når du skal fiske. De fungerer over alt, i skogsvann, fjellvann, i elv og på havet. Du kan også fange alle typer fisk, alt fra ørret til torsk. Som med andre typer fiske er det størrelsen på agnet som varierer etter hva du skal fiske. I denne posten skal jeg i hovedsak ta for meg bruk av spinner under fiske etter ørret. Det betyr ikke at du ikke får annen fisk på de samme spinnerne, det er rett og slett de jeg har hatt best resultat med under ørretfiske.

Spinnere har, i motsetning til de fleste andre sluker den fordelen at de kan fiskes svært langsomt. De lager masse støy gjennom blinking, bevegelse og lyd uansett hvilken hastighet du sveiver inn med. Små, lette spinnere fisker ofte høyere i vannet enn større og tyngre varianter når du sveiver inn med samme hastighet.

Grunnen til at spinnerne er med meg på alle turene jeg drar på er rett og slett at de fungerer utrolig bra. Jeg liker spesiellt godt at de kan fiskes høyt i vannet. Det gir meg muligheten til å fiske av grunner som vil være vanskelig med vanlige skjesluker på grunn av vegetasjon på bunnen. De gir meg rett og slett flere valgmuligheter når trenger det.

Betyr det at du trenger spinnere i alle størrelser og farger i skrinet ditt? Det gjør selvfølgelig ikke det. Etterhvert som du blir mer erfaren vil du finne dine egne favorittspinnere. Du skal få vite hvilke som er mine favoritter, og hvorfor jeg synes akkurat de er best.

Det finnes hundrevis av forskjellige varianter av spinnere. Det er nesten så mange at man kan gå seg vill hos en godt utstyrt forhandler. Vet man ikke hva man skal ha, kan det virke som en tung oppgave å velge ut noen få. Mine egene favoritter er Abu Droppen, Panther Martin, Blue Fox Vibrax Original og Mepps Black Fury. Disse fire legger jeg aldri igjen hjemme. Det skal sies at jeg har over 50 forskjellige spinnere, men det er altså disse fire jeg har hatt best resultat med. Dette er spesielt gode spinnere til ørret.

Abu Droppen

abu droppen

Dette er nok den mest solgte spinnerserien i Norge. Abu Droppen kommer i 4g, 6g, 8g og 12g, samt i utallige farger. Den fremste egenskapen til Droppen er at den er ekstremt lettkastet. I slukboksen min har jeg alltid 2 stk 12 grams Abu Droppen. De er i fargene gull og rød/blå.

Panther Martin

Panther Martin

Panther Martin er en spinner som også er umåtelig populær blandt norske sportsfiskere. Den har blitt produsert av sølvkroken i over 40 år. Spinneren kommer i 4, 6 og 9 gram. Panther Martin har, som du ser på bildet et litt annet feste for bladet enn de andre spinnerne. Det gir den en litt annen gange i vannet. I min slukboks har jeg en 6 grams Panther Martin i sort med gule prikker.

Blue Fox Vibrax

Blue Fox Vibrax

Blue Fox Vibrax er spinneren jeg startet å fiske med. Jeg har siden den gang aldri lagt den igjen hjemme. (Ikke som jeg husker i hvertfall.) Den er som Abu Droppen veldig lett å kaste. Blue Fox Vibrax spinnere gir også en utrolig livlig gange ved veldig lave hastigheter. Den leveres i 4, 6, 8 og 10 gram. Jeg har 10 forskjellige varianter av denne, men de to som alltid er med er en 6 grams i kobber og en 8 grams i sølv.

Mepps Black Fury

Mepps Black Fury


Dette er klassikeren blandt spinnere foran noen. Mepps spinnere er viden kjent for sin effektivitet under ørretfiske. Mepps Black Fury har vært en bestselger gjennom mange år, og det er ikke uten grunn. Den finnes i 4,5 og 6,5 gram. Denne må du ha i boksen din. Jeg har alltid med meg en 4,5 grams, men ofte også en i 6,5 gram.

For at du skal få mest mulig ut av spinnerne dine, er det viktig at du bruker dem sammen med en stang som passer til vekten på spinneren. Personlig bruker jeg en stang med slukvekt 3-15 gram. Det gir meg gode kastelengder for stort sett alle spinnere og sluker som jeg bruker ved ferskvannsfiske.

I dagens verden er det enkelt å skaffe seg spinnerne som man vil ha. De fleste sportsbutikker med respekt for seg selv har et godt utvalg, men det store utvalget og de beste prisene finner du som regel på internett. Det har blitt så stor konkurranse på nettet at hvis du leter litt finner du garantert butikker som har nedsatte priser på spinnere.

Ingen kommentarer: