Slukfiske - Berkley Fireline


Fireline - hva er det?



Berkley Fireline er bare en av mange utgaver av de veldig populære multifilament snørene. Multifilamentsnører er, i motsetning til monofilament, snører som er flettet sammen av mange tynne fibre. Det er ikke så ofte det kommer nye og helt revolusjonerende ting inn på sluk-/spinn-fiske markedet, men når multifilamentsnørene kom for noen år siden var det nettopp nytt og revolusjonerende.

I denne posten skal jeg konsentrere meg om Berkley's Fireline. Fireline er i dag markedets klart mest populære og solgte snøre, og antagelig et av de beste.
Fordelen med å bruke multi kontra monofilament er at det er mye sterkere. Det betyr at du kan ha et mye tynnere snøre med samme bruddstyrke. Tynnere snøre betyr lengre kast, og det er jo en veldig stor fordel. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg irriterte meg over at jeg ikke rakk ut til den plassen jeg ville når jeg tidligere brukte monofilament. For at du skal se hvor stor forskjellen i bruddstyrke faktisk er, så kan vi sammenligne litt.

Berkleys monofilamentsnøre Trilene(som faktisk er noe av det bedre du får kjøpt av monofilamentsnører) med diameter 0.18 mm har en bruddstyrke på 3,6 kilo. Ikke ille det, men så kommer vi til Fireline. Fireline med diameter på 0.17 mm har den en bruddstyrke på hele 10,2 kilo. Det er ganske enorm forskjell. For at du skal ha et Firelinesnøre som har samme bruddstyrke som 0.18 Trilene, må du faktisk helt ned i 0.04 mm i diameter.

Og det sier seg selv at hvis du bruker at 0.04 snøre i stedet for at 0.18, så økes kastelengden betraktelig.

Du trenger selvfølgelig ikke å gå så langt ned i diameter. Her følger en oversikt for de forskjellige bruddstyrkene til Fireline:

  • 0.04 mm - 3,6 kg
  • 0.06 mm - 4,5 kg
  • 0.08 mm - 5 kg
  • 0.10 mm - 5,9 kg
  • 0.12 mm - 6,8 kg
  • 0.15 mm - 7,9 kg
  • 0.17 mm - 10,2 kg
  • 0.20 mm - 13,2 kg
  • 0.25 mm - 17,5 kg
  • 0.32 mm - 23,5 kg
  • 0.39 mm - 27,7 kg
(Bruddstyrken kan variere noe mellom Fireline Crystal og smoke/flame green)

Uniknute fireline
Uni-knuten for fireline
Som du ser ut fra tabellen er det noe for enhver smak, enten du skal fiske i havet eller i ferskvann. Fellesnevneren for alle snørene er at du har et tynt sterkt snøre som har en mye mindre diameter enn det tradisjonelle monofilamentsnøret.

-Men med dette nye snøret må det jo følge noen bakdeler?

Svaret på spørsmålet over er: tja...

Fireline er i utgangspunktet stivere enn monosnører. Det har heller ingen elastisitet. Det gjør at du får en direkte kontakt med fisken. For mange er dette helt perfekt, men det er faktisk noen som synes at det blir for mye kontakt. Hvis du også har denne oppfatningen, er løsningen å knyte på en fortom av monofilamentsnøre.

I og med at Fireline er satt sammen av mange tynne fibre, er det større sjanse for slitasje mot steiner, fisketenner og andre ting du kan komme borti når du fisker. Det er faktisk veldig viktig å passe på at du ikke drar snøret over steiner, berg, eller lignende. Husk at når først storfisken biter, er det veldig irriterende å miste den bare for at du ikke har tatt godt vare på snøret ditt.

Mange har opplevd etter en stund med bruk at snøret begynner å gli på spolen. Dette er helt normalt fordi Fireline har en glatt overflate. Jeg bruker å legge en runde med sportstape innerst på spolen, og en liten tapebit overspoleknuten. Da unngår du problemet.

At snøret er glatt, kan gi deg et annet problem også. De gamle knutene dine går opp. Det er mange fireline knuter som fikser dette problemet. Mange havner i probelmer når de skal lære seg mange nye knuter. De bruker en monofilament knute og en fireline knute. Du trenger egentlig bare å lære deg en. Jeg bruker selv Uni-knuten fordi den er enkel å knyte og fordi den kan brukes både til å knyte Fireline på spole og til en sluk. Den kan også brukes til monofilament. Uni-knuten knytes som vist i illustrasjonen under.


Jeg mener at man ikke kan kalle disse tingene for bakdeler, det er rett og slett bare en vanesak å se etter steiner i vannet, knyte en annen knute fireline, osv. Den virkelige bakdelen med Fireline, er nok prisen. De tre variantene Fireline Crystal, Fireline Smoke og Fireline Flame Green kommer i to forskjellige spolestørrelser, 110m og 270m. Prisen ligger på fra 200,- kroner og opp for 110m og 400,- kroner og opp for 270m.

Det finnes også en type Fireline som brukes til isfiske. Den heter Berkley Fireline Crystal Micro Ice. I Norge er ikke denne typen så lett å få tak i, men den finnes hos mange forhandlere på nettet.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hei. Hva er fordeler og bakdeler med de tre variantene Fireline Crystal, Fireline Smoke og Fireline Flame Green? Jeg har en havfiskestang og Penn snelle, hvilken anbefaler du? Med vennlig hilsen John Søren Falnes

Orange sa...

For å gi et kort og enkelt svar: Jeg tror ikke det har noen betydning for vanlig fiske i det hele tatt.

Jens sa...

Jeg har opplevd at jeg fikk mye mindre fisk når jeg brukte den grønne fireline! Lurer på om den er for synlig i vannet så den skremmer fisken. Gikk derfor over til monofilament igjen, og bettet bedret seg igjen! Har nå tenkt å prøve ut fireline crystal, for den ser ut til å fungere mye bedre!

Anonym sa...

brukte den gule sena og fikk ikke en eneste fisk,han ved siden av meg fisket med samme utstyr men ikke gult snøre å han auset fisk.